Nog even en dan zet je de stap naar de brugklas en hopelijk kies je dan voor het KGC. We begrijpen dat het voor jou een hele stap is, dus is het belangrijk om goed op de hoogte te zijn. Hiervoor organiseren we diverse activiteiten, zodat jij onze school kunt leren kennen:
Beste leerling, op het Karel de Grote College draait het om jou. We geloven dat je in het leven op weg bent om te ontdekken wie je echt bent. De school helpt je om die weg te vinden. “Worden wie je bent” betekent dat je stap voor stap leert wat bij jou past en wat jij belangrijk vindt in het leven.
Onze school staat midden in de wereld. We leren van nieuwe ideeën, gebruiken moderne middelen en praten over wat er speelt. Maar we doen niet zomaar met elke mode mee. We willen dat jij leert zelf na te denken, zodat je goede keuzes kunt maken — voor jezelf, voor anderen en voor de wereld om je heen.
Bij ons hoort iedereen erbij. We willen dat alle leerlingen zich welkom voelen en kunnen meedoen. We zijn een school met ongeveer 750 leerlingen. Dat lijkt veel, maar toch kent bijna iedereen elkaar. Dat zorgt voor een warme sfeer waarin je je veilig voelt en durft te groeien. Veel oud-leerlingen komen graag terug — en veertien van hen werken nu zelfs op school!
We hebben op school allerlei bijzondere momenten die het jaar kleur geven. Denk aan de start van de schooldag, het ontvangen van de nieuwe brugklassers, de jaarfeesten en de vieringen en de toespraken en uitreikingen aan het einde van je schooltijd. Dat zijn momenten van rust, aandacht en samen zijn in een wereld die vaak druk is. Ze laten zien wat wij belangrijk vinden: verbinding, aandacht en tijd om te groeien.
Op onze school gaat leren niet alleen over lesboeken en toetsen. We vinden het ook belangrijk dat je maakt, beweegt, speelt, tekent en samenwerkt. ’s Ochtends beginnen we met periodeonderwijs: anderhalf uur waarin je samen leert één onderwerp goed te begrijpen. Daarna heb je vaklessen van 60 minuten. Zo heb je tijd om te oefenen, te vragen, te begrijpen — en meestal hoef je dan thuis niet veel meer te doen. Je leert dus met je hoofd, je hart én je handen.
Bij ons draait het niet alleen om cijfers. Een cijfer zegt iets over hoe het nu gaat, maar niet over hoe je echt hebt geleerd. We geven liever feedback, zodat je weet wat goed gaat en wat beter kan. We willen dat je leert voor jezelf, niet om beter te zijn dan een ander. De vraag is steeds: “Kun jij vandaag nog net ietsje beter dan gisteren?”
We werken graag met pen en papier. Schrijven helpt je om beter te denken, begrijpen en onthouden. Daarom zijn telefoons thuis of in de kluis en werken we niet te veel met computers en schermen. Niet omdat we tegen technologie zijn, maar omdat je beter leert als je niet wordt afgeleid. Je aandacht is net een spier en die trainen we hier elke dag.
Om goed te leren heb je ook energie en beweging nodig. We hebben al heel lang een gezonde kantine, en er is elke dag tijd voor buiten zijn en bewegen. Je leert hier niet alleen met je hoofd, maar ook met je gevoel en je handen. Ons programma helpt je om jezelf te leren kennen, je talenten en creativiteit te ontdekken en nieuwe ideeën te bedenken. Iedere leerling ontwikkelt zich op een eigen manier — daar is ruimte voor.
Het Karel de Grote College is een vrijeschool in het hart van Nijmegen. Je kunt hier examen doen op mavo-, havo- of vwo-niveau. Onze leerlingen halen goede resultaten, maar nog belangrijker: ze verlaten de school als zelfstandige, nieuwsgierige en betrokken jongeren. Iedereen is welkom die met ons wil ontdekken wat het betekent om mens te zijn in deze tijd.
Wij zien kinderen en jongeren als sterke, zelf denkende mensen met een eigen mening.
Iedereen heeft talenten én kwetsbaarheden — en dat is helemaal oké. Leraren hebben vertrouwen in je, helpen je waar nodig en geven je ruimte om je te ontwikkelen.
Leraren zijn er natuurlijk om je nieuwe dingen te leren, maar ook om te luisteren en je te helpen ontdekken wat bij jou past. Zo groeien we samen, stap voor stap.
Na ongeveer tien weken op het Karel de Grote College vroegen we onze zevendeklassers hoe zij de start van hun schooljaar hebben beleefd. De enquête was anoniem en leverde mooie inzichten op. Bij vraag 2 en 3 waren er geen vooraf vastgestelde antwoorden: leerlingen konden hun eigen, persoonlijke antwoorden geven die we achteraf hebben gecategoriseerd. De genoemde percentages geven weer hoeveel procent van de bevraagde 130 leerlingen dit antwoord gaf.
De meeste leerlingen (65%) gaven aan dat zij zélf voor het KGC kozen. Bij 30% werd de keuze samen met ouders gemaakt, en bij 5% kozen vooral de ouders.
De belangrijkste redenen om voor onze school te kiezen zijn de creatieve vakken, de fijne sfeer en de onderwijsvorm. Ook sociale veiligheid, goede ervaringen van familie, vrienden die al op het KGC zitten en waardering voor de docenten spelen een rol. Daarnaast noemen leerlingen het hoofdonderwijs en het vertrouwde gevoel dat de school oproept.
Leerlingen waarderen vooral de manier van lesgeven, de docenten en hun eigen klas. Ook noemen zij de prettige sfeer, het gevoel van sociale veiligheid en het contact met vrienden. Verder zijn ze positief over praktische zaken zoals het huiswerk, de kantine, de lestijden en de pauzes.
De nieuwe brugklassers voelen zich snel thuis op het KGC. Ze kiezen bewust voor onze onderwijsvorm en creatieve aanpak, en ervaren het schoolklimaat als warm, veilig en inspirerend. Onderstaand gedetailleerdere uitkomsten van de enquête.
De meeste leerlingen gaven aan dat zij zelf de keuze maakten voor het KGC.
1. Creatieve vakken – 20%
2. Sfeer op school – 17%
3. Onderwijsvorm (vrijeschool-pedagogiek / manier van werken) – 14%
4. Sociale veiligheid – 7%
5. Familie op of bekend met de school / familie-ervaring – 6%
6. Vrienden of vriendinnen die ook naar het KGC gingen – 6%
7. Docenten – 5%
8. Ook op een vrijeschool voor basisonderwijs gezeten – 4%
9. Hoofdonderwijs – 3%
10. ‘Vertrouwd’ gevoel / goede reputatie / bekendheid met school – elk 3%
Deze top-10 laat zien dat zowel het creatieve karakter als de sfeer en onderwijsaanpak van het KGC voor veel leerlingen doorslaggevend waren.
1. Onderwijsvorm
2. Docenten
3. Eigen klas / klasgroep
4. Vrienden / vriendinnen op school
5. Eigen inzet (ervaring dat het goed gaat)
6. Sfeer
7. Sociale veiligheid
8. Hoofdonderwijs
9. Huiswerk (hoe het werkt / hoe het bevalt)
10. Kantine
De leerlingen zijn dus vooral tevreden over de manier van lesgeven, de docenten, en hun eigen klas. Daarnaast waarderen ze de sociale sfeer, de veiligheid en de praktische zaken rondom schooldagen.
Wilhelminasingel 15
6524 AJ Nijmegen
Algemeen: 024 – 3 820 460
Absentie: 024 – 3 820 462
Rekeningnummer:
NL30 RABO 0129 8851 34
Copyright 2025 Karel de Grote College